Tiden går og hele tiden rummer vores arbejdsliv både positive og mindre positive oplevelser med sig. Jeg samler på de fabelagtige øjeblikke, som jeg har får i livet.
Tror du på at fremtiden og det den bringer er noget som kommer per automatik – eller er du mere overbevist om, at du selv kan være med til at øge chancerne for at din fremtid bringer noget godt med sig – jeg hører klart til den sidste kategori, og jeg tænker at lidt af hemmeligheden, er at være modig og tage imod de udfordringer, som viser sig, hvis altså overskuddet er til det.
Optimisme er sundt
At være optimistisk er en personlig styrke, der beskytter mod hjertesygdomme og øger din evne til at håndtere uhensigtsmæssig stress. Jeg tænker ikke på jubeloptimismen, som ser alting med de vildeste positive briller – det er naivt, men en krise kan få meget forskellig indflydelse på dit liv – alt efter om du er optimist eller pessimist, og dermed på hvordan du kan forme din fremtid.
En vigtig læring i nyere tid er vores indsigt i hvordan hjernen fungerer. Den nyeste teori omkring fx stress behandling, viser at der er mange fordele i at lære at begrænse sine bekymringer og omdirigere sine negative tanker – i stedet for at hænge fast i dem gennem gentagne snakke og repetion. Når vi gør det sidste, er det nemlig med til at fastholde vores negative fokus. Det lyder måske let, men det kræver som alt andet træning, træning og træning at prøve at slippe bekymringerne.
Se de optimistiske kolleger
I mit arbejde med at skabe mere sundhed og trivsel på danske arbejdspladser, har jeg mødt mange modige ledere og ikke mindst medarbejdere, som uden personlig vinding, har kastet sig ind i at finde positive løsninger på hvordan kolleger kan have et godt og sundt arbejdsliv. De har været præget af en optimistisk tilgang til at ”det naturligvis kan lade sig gøre” – uanset at det har været op ad bakke fx fordi topledelsen ikke har kunnet se fidusen i en reel investering i forebyggelse, fremfor at vente på at stress sygemeldingerne væltede dele af forretningen. Måske er du heldig at have sådan nogle kolleger, som måske med fordel kan få din anerkendelse?
Kan man tale om, at der er nogle forudsætninger som fremmer optimisme på arbejdspladsen, foruden de mest åbenlyse, som når der er overskud og fremdrift eller stor borger og kundetilfredshed? Google har haft 30.000 deltagere i deres Aristotle projekt for at finde ud af hvordan gode resultater fremmes gennem at sammensætte det bedste team.
Høj social følsomhed er centralt i teamet
De fandt blandt andet at de bedste teams var høj på den såkaldte sociale følsomhed – altså evnen til at de enkelte medarbejdere i teamet havde en god fornemmelse for de andre og gav dem plads i samarbejdet. Her er det så netop evnen til at kunne se tingene med baggrund i den positive hensigt bag sine kollegers handlinger, har stor betydning. Hvis man altid hænger sig i at andre siger og gør fordi de grundlæggende ikke vil dig noget godt, så bliver det også lettere selv at agere på samme måde, fordi vores hjerner spejler hinanden adfærd. I en af de alternative læringsmetoder – Teatersport – er der et grundlæggende begreb som hedder “At spille hinanden god” – og det er en ualmindelig sympatisk og givende tilgang til samarbejde – så måske kan du prøve det?
Jeg ser gode muligheder for hele tiden at skabe muligheder for at bevare optimismen, og hvis du kan finde små åndehuller i hverdagen, hvor du skaber overskud og overblik, giver du optimismen et kick. Og sidder du fast så brug dit netværk!